Урбан-дослідження локації ТРЦ в ЖК “На Щасливому”

Команда: Марія Голюк, Олена Коновал, Олена Пінчук, Ольга Шевчук, Дмитро Котляров.

Рік дослідження: 2019.

Мешканці нових житлових комплексів, які першими заселяються в свої квартири знають, що поки триває будівництво - до того часу триватиме дискомфорт. Інфраструктура ще не розвинена, поряд працює техніка, сусіди роблять ремонт і шумлять. Але всі ці незручності тимчасові, вони минають і навколо з’являються парковки, зелені зони, майданчики і громадські простори, магазини та кафе. І все це не просто нове, а створене відповідно до сучасних потреб міського мешканця. Наприклад, площа парковок така, що всім є де поставити авто. Дитячі і спортивні майданчики облаштовані безпечними конструкціями, зелені зони та громадські простори розташовані в пішохідній доступності і знайти собі там заняття можуть мешканці різного віку. А на шопінґ не потрібно їздити на інший кінець міста, бо торгівельні точки теж поряд.

Панорама частини ЖК "На Щасливому". По центру - парк, справа від нього заасфальтована парковка та будівля майбутнього ТРЦ.


Все це стосується і ЖК “На Щасливому”. Цей новий мікрорайон Рівного активно будується та буде зростати і далі, в найближчі 3-5 років. Там вже багато житлових будинків, розвинена інфраструктура, а скоро буде і перший великий торгово-розважальний центр.

Забудовник звів будівлю майбутнього ТРЦ і частково заасфальтував перед нею парковку. Незадіяною залишилася смуга шириною близько 6 метрів вздовж головного фасаду.
Вздовж будівлі видно незаасфальтовану ділянку шириною 6м.

Забудовник розумів, що в торговий центр будуть їздити мешканці декількох мікрорайонів і хотів грамотно та зручно організувати територію навколо нього. Спочатку він планував просто облаштувати простір відпочинку на незаасфальтованій ділянці біля фасаду. Але, знаючи про нашу роботу над площею біля ТРЦ “Злата Плаза” та про інші дослідження міського простору (пішохідна зона навпроти ЦУМу, двір на Гагаріна, 1, вулиця Костромська, Чорновола та вулиця Уласа Самчука) забудовник запросив команду урбаністів, щоб вони вивчили це питання глибше. І, в результаті, запропонували варіанти облаштування прифасадної території в комплексі з локацією ТРЦ.

Етапи роботи

З точки зору міського планування ми бачили задачу максимально широко: спочатку потрібно дослідити потреби майбутніх відвідувачів ТРЦ, а вже тоді, відштовхуючись від цього розплановувати простір.
Для нового мікрорайону великий торговий центр стає одним з центрів тяжіння. Сюди приходять не лише за покупками, а й прогулятися, відпочити, провести час з близькими в кафе чи на вулиці. Та просто зробити місця відпочинку і дозвілля недостатньо - треба організувати шляхи так, щоб дістатися до ТРЦ людям було безпечно та зручно.
Отож, ми дослідили хто ж ці майбутні відвідувачі, де вони живуть і звідки, та як саме (транспортом чи пішки) будуть рухатися до торгово-розважального центру. В радіусі 1,5-2 км в найближчі роки будуть забудовуватися нові ділянки, тому маршрути ми передбачили і для цих майбутніх мешканців.

Де мешкають і будуть мешкати потенційні клієнти торгово-розважального центру.

В радіусі пішохідної доступності (до 500 м) зараз проживає біля 6 000 жителів. Протягом наступних трьох років їх кількість потенційно збільшиться до 10 000. Плюс, в найближчий рік планується початок будівництва мікрорайону “Південний”, де буде проживати понад 20 000 осіб. (з них 4 000 осіб в перспективі трьох років).

Структура забудови навколо ТРЦ (існуюча та майбутня).

Отож, потенційні клієнти торгового центру це:
  • люди віком 20-45 років, з середнім та вище середнього рівнем доходів,
  • молоді сім’ї з дітьми,
  • мешканці ЖК “На Щасливому”, ЖК “Басів Схил”, “Європейський”, “Luxury Square”,
  • мешканці мікрорайонів приватної малоповерхової забудови: “Царське село”, Новий Двір, котеджних містечок: “Щасливе”, “Golden Hills”, “Villa Italia”,
  • мешканці міст-супутників Рівного: Квасилова та Здолбунова.

Будівля ТРЦ в лівому нижньому куті. Прямо за нею відкривається панорама на майбутній ЖК "Басів Схил".


Перед територією ТРЦ розташовані дві зупинки громадського транспорту: “Сквер” та “ТРЦ”. Тут зупиняється маршрутка №61а, яка з’єднує ЖК “На Щасливому”з центром міста.
Схема руху громадського транспорту.

Пішохідний рух навколо майбутнього ТРЦ зараз організований так:

Заплановані пішохідні маршрути навколо ТРЦ.

Дослідивши це планування, ми з’ясували, що:
  • пішоходам, які рухаються з навколишніх будинків до торгово-розважального центру доведеться обходити територію парковки по периметру (жовтий, білий або синій маршрути на схемі). Це займає зайвий час, і тому ці мешканці будуть скорочувати дорогу йдучи навпростець через парковку. Такий маршрут небезпечний, бо там рухаються автомобілі і немає облаштованих пішохідних доріжок. Така ж небезпека є і для тих, хто припаркував авто і йде по парковці в ТЦ.
  • з парку немає прямої доріжки до території ТРЦ, хоча він розташований зовсім поряд, через дорогу. Мешканцям, які гуляють в парку і захочуть піти в торговий центр доведеться рухатися по білому маршруту: переходити вулицю, потім йти вздовж будинків, ще раз переходити ту ж вулицю назад і по периметру парковки йти до входу. Чому переходити одну і ту ж вулицю двічі - бо тротуар вздовж неї є лише з одного боку (біля будинків), а з боку парку по вулиці парковка. На додачу до цього парк огороджений парканом, отож, мешканцям вийти з нього до ТРЦ не вдасться навіть по стихійних стежках.

Прямо - будівля ТРЦ. З правого боку панорами видно суцільний паркан, яким огороджений парк.

Будівля ТРЦ на задньому плані. Зліва - огороджений парк.

  • доступність торгового центру для клієнтів, які будуть йти від зупинок громадського транспорту теж ускладнена. Зупинки знаходяться за 700-800 м від будівлі, на вулиці, яка розділяє парковку і парк. Тим, хто приїде маршруткою доведеться йти до пішохідного переходу, тоді повертатися таку ж відстань назад, обходити по периметру парковку і аж тоді потрапляти в ТРЦ (жовтий маршрут на попередній схемі).

Панорама території. На передньому плані парк, на задньому будівля ТЦ. Видно, що центральна доріжка парку не веде до території ТЦ.

  • повністю відкрита площина асфальтованої парковки, окрім небезпеки для пішоходів створює ще одну проблему. Така територія є дуже привабливим місцем для любителів нічного дрифту. Хоча ТРЦ ще не працює, але перегони на парковці вже були і зараз в’їзд на неї закрили. Але, згодом, коли торговий центр запрацює, ця проблема виникне знову.

На парковці немає ніяких перешкод (підвищень, бордюрів, озеленення, острівків і т.д.), які б заважали дрифтерам.


  • на парковці немає дерев, які б створювали затінок і захищали пішоходів від палючого сонця. Крім цього, на таких великих відкритих площах часто гуляє сильний вітер. Дерева могли б його стримувати і робити рух комфортним: і для тих, хто прийшов в ТЦ пішки, і для клієнтів, які йдуть від припаркованого авто.
  • місць, де можна було б сісти і відпочити на парковці теж немає.

Будівля ТЦ зліва на задньому плані. Справа проїжджа частина та видно дві зупинки громадського транспорту.


Щоб зробити шлях до торгово-розважального центру доступним, безпечним та комфортним для відвідувачів з різних місць проживання наші урбаністи запропонували такі рішення:


Схема запропонованих пішохідних зв'язків з ТРЦ.

Парк

Продовжити центральну алею парку, щоб вона виходила на тротуар в напрямку ТРЦ і демонтувати в цьому місці секцію паркану. Так мешканцям не доведеться обходити зайвого і парк логічно буде пов’язаний з торгово-розважальним центром. На схемі цей маршрут починається з центру парку і веде через парковку до ТРЦ.

Панорама парку. ТРЦ зліва на задньому плані, але доріжки, яка б вела в той бік немає. Пішоходи змушені виходити з парку і йти вздовж житлових будинків.

Променад через парковку

Щоб від зупинок громадського транспорту, парку і від навколишніх будинків безпечно і швидко дійти до будівлі ТРЦ ми пропонуємо облаштувати транзитний тротуар-променад в центральній частині парковки. Кількість місць під авто від цього дещо зменшиться, але для максимального збереження ми доповнили їх в інших локаціях:
  • передбачили поздовжні паркувальні кишені вздовж променаду,
  • облаштували додаткові місця для паркування зі сторони будинків. Для цього частково забрали земляний відкос, який тут був,
  • передбачили паркомісця для людей з інвалідністю вздовж головного фасаду ТЦ (поздовжнє паркування).

Скетч запропонованої організації парковки. Рожевим позначений тротуар-променад та додаткові пішохідні доріжки.

Променад буде затінений за рахунок висаджених дерев, вони захищатимуть пішоходів від сонця та вітру. Під ними будуть лави, де можна перепочити. Так шлях через парковку для пішоходів стане і безпечним, і доступним. Не потрібно буде озиратися постійно на автомобілі, які рухаються навколо. Та й автомобілістам буде комфортніше - припаркувавши авто можна вийти на променад і спокійно рухатися до ТРЦ. Особливо це актуально для батьків, які везуть дітей у візочках чи ведуть за руку. Адже візок дорослий завжди везе перед собою і може вчасно не зреагувати на авто, яке зненацька з’явилося збоку. А дитина, яку ведуть за руку може вирватися і вибігти прямо під колеса.
Щоб реалізувати такий променад не обов’язково нищити існуючий асфальт - можна вимостити плитку поверх нього і так зекономити і час, і гроші. Для посадки дерев і озеленення парковки доречно використати незаасфальтовані ділянки, які були передбачені для опор освітлення.
Додатковим плюсом облаштування променаду та озеленення стане те, що неможливим стане дрифтинг. На заваді любителів перегонів стануть дерева, пішохідна доріжка та ділянки з травою.
Біля ТРЦ, окрім основної парковки передбачалася ще невелика додаткова бічна з розміткою по схемі “ялинка” (якщо дивитися прямо на будівлю, то парковка вздовж лівого її фасаду).

Додаткова парковка розташована вздовж лівого бокового фасаду ТРЦ.

Ми запропонували змінити її схему на паркування “під 90 градусів”. В такому випадку збільшиться кількість паркомісць, бо ця схема ефективніше використовує площу. Є ще один плюс - при паркуванні під прямим кутом виїжджати заднім ходом безпечніше, бо оглядовість краща, ніж коли авто запарковані “ялинкою”. Таким чином ми компенсували ті паркомісця, які використали під променад.
Якби ми досліджували локацію торгово-розважального центру раніше, ще до будівництва, то запропонували б розташувати будівлю ТРЦ ближче до проїжджої частини, а парковку перенести за неї, в глибину території. Для автомобілістів не грає великої ролі, що заїзд збільшиться на декілька десятків метрів. А от пішоходам було б безпечніше і швидше дійти до ТРЦ, якби не потрібно перетинати парковку.

Широкий проїзд перед ТРЦ і запаркований фасад

Коли вздовж головного фасаду торгового центру на парковці залишається широкий проїзд, то, незважаючи на жовту розмітку, водії все одно його запарковують. Коли ви виходите з візком повним покупок, чи з дитиною, то доводиться обходити ці авто, за якими не видно чи рухається хтось по проїзду. Так ви ризикуєте потрапити під колеса. Щоб такого не відбувалося біля цього ТРЦ, ми запропонували звузити проїзд і за рахунок нього збільшити пішохідну прифасадну територію.

Вздовж прифасадної території організовані кишені з розривами для повздовжнього паркування. Ширина території перед фасадом збільшена.

І одразу передбачили для людей з інвалідністю паркувальні місця перед фасадом у вигляді поздовжніх кишень з розривами. Так між автомобілями залишаться проміжки достатньої ширини, щоб спокійно вийти, переконатися в тому, що автомобілів немає і йти далі.

Рожевим позначені пішохідні маршрути.

Прифасадний простір

Так як ми звузили ширину проїзду по парковці вздовж фасаду, то, за рахунок цього, отримали вдвічі ширшу прифасадну територію, ніж вона планувалася спочатку (була - 6 м, стала - 11 м). Це - громадський простір, зона відпочинку, місце проведення різних активностей. Тут можна ставити новорічну ялинку, проводити свята, влаштовувати фотозони, озеленення, облаштувати сухий фонтан, велопарковку, лави, літній майданчик кафе та інші елементи для дозвілля. Цей простір буде притягувати та цікавити мешканців, оживляти ТРЦ і формувати точку культурного життя для декількох мікрорайонів.

Приклади фонтанів.

Ось так проста задача впорядкування невеликої прифасадної ділянки виросла до об’ємного дослідження локації торгового центру. Деякі з наших пропозицій забудовник вже втілив - наприклад, облаштував додаткові доріжки та вихід з парку в напрямку ТРЦ. Зміни на парковці будуть робити пізніше, паралельно з завершенням будівлі ТРЦ.
Нашою метою був безпечний, комфортний, а головне - доступний для мешканців міський простір. Щоб зробити його таким, не обов’язково потрібні капітальні зміни чи значні грошові вкладення. Достатньо знань про потреби жителів та про принципи організації сучасного урбан-середовища. І головне - бажання забудовника втілити такі рішення в життя.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!